LabiGabi Net-Naplója

Hányszor volt már... "Láttam a neten azt, amikor a csávó fogta és egész egyszerűen... de mindegy látni kéne, csak már nem találom."

Linkek

Email: labigabi+blog@gmail.com

Kiemelt tag:
5800
Legolvasottabb bejegyzésem:
5800 programok amiket használok...

Fotóalbumom
Mobil Photo Blog

Kiskuss blog
Chily blog
BJucus blogja
Lilla Blogja

Filmfóbia
Irodai Patkányok

Címkék

Címkefelhő

Read me with RSS anywhere!

Avatár (IMAX élmény)

2010.02.06. 03:24 | labigabi | Szólj hozzá!

Nem rég jöttem meg a filmről. Két srácot hazadobtam, majd beugrottam a benzinkútra egy doboz cigiért és 2 üveg sörért. Nagyjából ennyi történt azóta, hogy letettem a 3d szemüveget. Ja nem... az egyik sört már megbontottam.

Szeretném leírni frissen, milyen élményekkel gazdagodtam. Először is le kell szögezni, idő és inspiráció hiányában most először látok 3D-s mozit. 3D-s technikákat már csak a szakma miatt is láttam már és próbáltam, de mozis 3D-t még nem tapasztaltam. És bizony IMAX-el kezdtem.

5-en mentünk el a filmre pár barátommal. Utolsónak érkeztem, nem részletezném, hogy miért. Sebaj, bőven volt előtte idő mindenre. Első érdekes momentum a szemüveg készhezvétele. A bejárat előtt a lépcsőnél adják oda. Aztán friss élményként próbálgatva a fejedre jó kis bokaficamot lehet elszenvedni, ha nem figyelsz. Ilyen most szerencsére nem volt. Viszont amint leültünk, észrevettem, hogy a szemüvegem deffektes. Bal szára szakszerűen szigetelő szalaggal volt megragasztva. Elmés találmány, de értelmeten, ferdén ül a fejeden, de mindegy én egy zsepivel megoldottam, hogy egyenesben álljon, nem volt kedvem kiszaladni cserélni, mert másodpercek voltak hátra és nem akartam lemaradni. Egyébként a fertőtlenítő lé folyik a szemüvegről, úgyhogy ajánlott zsepivel megszárítani itt-ott. Ráadásul az a trutyi enyhén büdös is, de szerencsére nem vészes. Az idegenvezető hölgy gyorsan elmondott pár apróságot, amit tudni érdemes, akinek hánynia kell, ne az előtte ülőre tegye és ha szédül, vagy fáj a feje, vegye le a szemüveget és pihentesse az elméjét. Nem volt reklám, ha jól emlékszem. Talán csak 1-2 bemutató volt előtte. Gyorsan elkezdődött, máris "beléptünk az Avatar világába".

Először az a jelenet ütött meg, amikor a gigantikus hibernálóteremben a súlytalanság állapotában mozogtak a színészek. Egyből ráéreztem a 3D mozi lényegére. Ha nem is olyan élmény, mintha ott lennénk, de gyakorlatilag azzal, hogy mélysége van a filmnek képes az ember úgy beleélni magát, hogy a kamera, ha magasról lenéz, a tériszonyosokat azonnal bénulás fogja el. Kissé olyan az egész, mint valami emlékbeültetés.

A legnagyobb probléma az volt, amikor kicsi mélységélességet használtak, az előtérben éles volt valami, de a háttérben emberek álltak, de homályosak voltak... az ember ilyenkor, főleg az elején, próbálna körülnézni, de nem tud, mert akárhogy hunyorít, csak az előtér éles. Az ilyen kamerabeállításokat kerülniük kell a készítőknek majd a 3D-s filmekben. Később viszont egyre kevésbé tűnt fel ez. Vagy a készítők rájöttek, hogy élesebb teljes képet kell adni, vagy a szemem szokta meg, hogy jobban teszi, ha az éles felületekben gyönyörködik. Minden esetre hamar elkezdtem élvezni a plusz dimenziót és beleélhettem magam filmbe. A másik érdekes probléma a felirattal volt. A navi'-k néha saját nyelvükön szólalnak meg, ezt feliratozták. Két felirat is volt egyszerre, egy angol és egy magyar. Az angollal nem volt gond, de a magyart valahogy alig olvashatóan a tér közepébe helyezték el. Ezt nehéz elmagyarázni, de nagyon nehezen olvasható volt.

A film 3D nélkül is megállja a helyét, ezt merem állítani. A világ, amit Cameron épített, annyira komplex és részletes, hiába is vádolták azzal, hogy semmi új nincs benne és korábbi filmek elemeit ötvözi, ez a film nézése közben nem tűnik fel. Utólag lehet bele magyarázni, de felesleges. Rengeteg apróság szinesíti ezt a világot, amitől csodálatos. Ha csak a navi'-kat figyelhetném napokon kereszül 3D élményben, ahogy élnek és ahol élnek már az is csodálatos lenne, ehhez pedig még egy jól kitalált sztori is párosul, ami annyira leköt arra a két és fél órára, hogy egy percét sem sajnálom. Ahogyan a főszereplő beléphet az Avatárjával a Navi'-k világába, úgy mi is szívesen néznék ezt a 3D-ben nézhető világot, akár életünk végéig is. Tudom ez erősnek hangzik, de volt ilyen gondolatom a film alatt. A főszereplő, Sam Worthington (Terminator Salvation) bizony nem hiába lett Cameron kis kedvence. Ez a srác úgy játszik, hogy az első pillanattól kezdve azonosulunk vele. Belép ebbe a világba és minden érzése kiül az arcára, a modern mozgás-szenzoros technikának köszönhetően ez a karakteren is gyönyörűen látszik. Minden új dologra rácsodálkozik, vagy épp az élménytől feldobva nevet egyet. Épp így éljük meg mi is az elénk varázsolt világot, ahogyan a karakter. Női partnere Neyitri (Zoe Saldana), egy elbűvölő karakter, gyönyörű még így Navi'-ként is. Quaritch (Stephen Lang), a kemény katona poénjain néha alig tudtam abbahagyni a nevetést. Remekül hozta ő is a szerepet.

A történet nem mondható, hogy agyilag megerőltető egyébként, bár én ennek örülök. Unom már a valószerűtlen csattanókat és fordulatokat. Itt nem az a lényeg, mennyire tudnak meglepni minket. A jelenetek és a világ lebilincselő, nem tudom elégszer hangsúlyozni. Ehhez a félig kiszámítható sztori is csak hozzátesz, nem rontja el az összképet.

Óriási Sci-fi-t csináltak srácok, nem hiába volt rosszul tőle Lucas. Ez bizony képes lesz elérni ugyanazt, amint annó a Star Wars-nak sikerült. A mi világunkban ez mit jelent? Már már koporsóba fektettük a mozit. Ekkor kiáltotta valaki azt, hogy:
- IMAX!!!
- Miii? Micsoda?
- Térhatású mozi. 3D! Érted...
- No, akkor kelj csak fel mozi! Érdekelni fognak még téged az emberek.

Addig amíg a házimozi nem cseszi el megint ezt is... A Panasonic már csinálja is az otthoni 3D-s mozit. Ám amíg ez elterjed addig van pár szép éve a moziknak. Ahogy az "idegenvezető" kiscsaj mondta, a mozi történelmét írja át az Avatar. Nem csoda, hogy minden filmkészítő szakember, aki nem halt eddig éhen, most csak 3D-ben képzeli el a következő filmjét. A mozisok jobb, ha összetörik a malacperselyt és abból átépítik 3D-sre a termeiket. Hatalmas pénz lesz még ebben, de ahogy lenni szokott, a magyarok nem fognak időben kapcsolni. Marad nekünk még egy jó ideig egy IMAX, egy hónapos várólistával.

A következő a Clash of Titans lehet, ami tovább építi az Avatar által kikövezett utat. Aztán, ha Cameron csupán egy bőrt húz majd le a filmjéről a második résszel, már akkor is tovább fogja lendíteni a 3D mozi szekerét, márpedig biztosra veszem, hogy úgyis kitalál majd valami ütőset a második részhez is.

 

Megjegyzés: semmilyen kritikát, vagy cikket nem voltam hajlandó elolvasni a filmről, mielőtt megnéztem. Még a trailer-eket sem néztem. Egy teasert láttam előtte és pár cikket amit még a premier előtt kiszivárogtattak. Utána láttam a filmet, megírtam ezt a posztot. Nézzük csak meg az általam sokat emlegetett Freakin' kritikáját! Ezzel igazolva is érzem a fenti merész kijelentéseimet. Nem csak rám volt nagy hatással a film.

Címkék: film

A bejegyzés trackback címe:

https://labigabi.blog.hu/api/trackback/id/tr951733263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása