Filmek... legalább akkora tömeget mozgatnak meg, mint a zenék. Csupán egy-egy zeneszám átlagban 3-4 perces, míg egy filmet akár 2 óráig is lehet élvezni, vagy éppen nem élvezni. Én a jó filmekkel majdnem úgy vagyok, mint a zenékkel. Ha tetszik, képes vagyok többször is megnézni. Így nem fura, hogy a filmek zenéire is jut idő figyelni. Mert bizony érdemes. Bizonyos filmeknek nagyon komoly zenei összeállítást csinálnak. Sőt, szerintem nagyon fontos egy filmnek a zenéje. Ám ott van ellenpéldának a Coen tesók No Country For Old Men-je (magyarabb nevén: Nem vénnek való vidék), amiben egy kanyi filmzene sincs. Összesen talán akkor csendül meg valami zene, ha éppen egy boltba megy be a szereplő és ott a rádióban szól valami, de még erre sem emlékszem. Egyedül arra emlékszem, amikor Llewelyn átvonszolja magát a mexikói határon egy lukkal a hasában és másnap arra ébred, hogy utcai zenészek ébresztgetik egy kis aprópénznyi honorárium reményében, de az is valószínűleg valami rögtönzött muzsikálás. A közvéleményt bár megosztja ez a film, részemről csak elismerést érdemel. Nagyszerűen fotózott jelenetek, remekül begmutatott helyzetek, izgalmas, a végletekig kidolgozott macska-egér játék a rendező munkáját dícséri. A színészek is zseniálisak. De ez pont nem idevaló, mert szerintem soundtrack-je sincs. Közben utána néztem... tényleg nincs.
Viszont a legtöbb filmnek van zenéje és nagyon jó számokat válogattak különböző előadóktól, mint pl. a Collateral (A halál záloga) című film. Michael Mann rendezte és szerintem ugyanúgy átadja a feszült hangulatot, mint a korábbi mindenki által ismert filmje, a Szemtől szemben. A film zenéjéből egyet-egyet kiemelnék: The Roots - Seed (2.0 ft. Cody Chesnutt) amikor Max a taxisofőr elindult dolgozni és a mindennapi rutint végzi, vagy Groove Armada - Hands of Time amikor Max egy szép hölgyet vesz fel éppen és őt fuvarozza, vagy az Audioslave - Shadow on the Sun című amikor Vincenttel a hátsó ülésen a külvárosban egy farkast látnak.
Miami Vice, az új mozifilm, nem a sorozat. Ezt szintén Michael Mann rendezte, hasonlóan jó véleménnyel vagyok róla, mint a Collateral-ról. Zseniális hangulat a két rendőr nehéz munkájáról, a beépülésről és az ezzel járó veszélyekről szól, illetve arról, milyen nehéz ilyen helyzetben tudni, ki is vagy valójában.
Kiemelt számok:
- Nonpoint - In The Air Tonight
- Mogwai - Auto Rock Ezzel nem tudom mi volt a célja a készítőnek, de mintha az elkerülhetelen véget akarták volna zenével bemutatni. Csak figyeljük meg!
- Moby - One of these mornings
- Nina Simone - Sinnerman (Felix Da Housecat Remix)
Silent Hill (nálunk Halott város), ez ugye egy játékadaptáció. Ami érdekes, mert egyrészt talán az eddigi legjobban sikerült számítógépes, illetve konzolos játékból készített film, másrészt ha nem is tudjuk, hogy mi volt az eredetije, akkor is élvezhetjük, mert tényleg nagyon hatásos a rendezés, a fényképezés, a hangok és persze a zenék. Viszont tudjuk, honnan ered a film, zeneként egy az egyben a Silent Hill játékok (eddig 6 része volt) zenéit használták. Külön zenét nem is írtak és nem is raktak be. Ja, de mégis Jonny Cash-től a Ring of Fire-t. :) Viszont a film képei illenek a zenéhez, nem is kicsit. :) példák:
- Never forgive me, never forget me
- Main theme
- Innocent Moon
- Theme of Laura
- Tears of...
- Dance with night wind (szerintem az egyik legjobb)
Aki szereti az elekro zenét, annak ajánlom figyelmébe a Swordfish (nálunk Kardhal) című film zenéjét szereplők balra a poszteren. Paul Oakenfold keze munkáját dícséri. Az egészet Ő állította össze, jobbnál jobb számokat pakolt rá. Kezdve a Dope Smugglaz féle The Word-el (PMT Remixben) az intro dialógus után úgy 2:40-től, vagy a Jan Johnston - Unafraid amit akkor hallunk a filmben, amikor Stanley-t meginvitálja egy titokzatos megbízó a klubjában, ahol a táncparketten keresztül sétálva és a medence mellett jobbnál jobb nőket mutatnak kevesebbnél kevesebb ruhában. :) Vagy éppen a Password című szám ami azt hiszem Oakenfold saját szerzeménye, ez azalatt az ominózus jelent alatt ment, amikor Ginger (Halle Berry) a Jaguárral felkereste Stanley-t (Hugh Jackman). vagy a Get Out of My Life című szám. Persze a többi is patent! :)
(A kárhozat útja)
Tom Hanks, Paul Newman, Daniel Craig
Komolyzenével ellátott zenékre még inkább érdemes odafigyelni (Original Motion Picture Score), mint pl.
- The Shawshank Redemption (nálunk A remény rabjai címen) Thomas Newman komponálásában.
- szintén Thomas Newman Road to Perdition (Kárhozat útja) filmzenéje is gyönyörű, ahogy a film is felejthetetlen Tom Hanks-el, Paul Newman-nel, Jude Law-val és Daniel Craig-gel
- Braveheart (A Rettenthetelen) James Horner munkáját dícséri, remekül használta a skótdudát
- Con Air (A fegyencjárat) Trevor Rabin munkája, ahogy az Armageddon, Enemy of State, Remember the Titans, National Treasure, Bad Company aminek a Soundtrackjén csupán ez az egy származik tőle, de ez a film főcímzenéje. Nem véletlenül
- Klaus Badelt-től a The Recruit, ő egyébként Hans Zimmer tanítványa, együtt dolgoztak pl. a Pirates of The Caribbian filmzenéjén
- Star Wars (ki ne tudná: Csillagok háborúja) John Williams mesterműve
- szintén John Williams Indiana Jones zenéje amit mindenki ismer
- és még egy John Williams, a Saving Private Ryan (Ryan közlegény megmentése)
- a Gladiator zenéje Hans Zimmer és Lisa Gerrard nevét dícséri, még egy kiemelt szám az Elysium. Hans Zimmer olyan filmek zenéjét szerezte még, mint Black Hawk Down, Pirates of The Caribbian, a Tarantino féle zseniális True Romance főcímzene, Thin Red Line, Pearl Harbour, The Rock ezek után bizony ki kell jelenteni a legjobb, legnagyobb és legelismertebb filmzene szerző Hans Zimmer. És ez kicsit sem túlzás.